برقراري توازن براي خلق جذابيت در كميك


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وب سایت من خوش امدید تنها وبلاگ آموزشي اصول تصويرسازي براي هنرجويان گرافيك و تصويرساز اميدوارم مورد استفاده هنرجويان جوان قرارگرفته باشد. ليلا رخشي قاضياني بابيش از بيست سال سابقه هنري در هنرها تجسمي وفعاليت در زمينه گرافيك ، نقاشي ، عكاسي ، تصويرسازي شركت در جشنواره و برپايي نمايشگاه انفرادي و گروهي دررشت ، اراك ، تهران






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
122

آمار مطالب

:: کل مطالب : 110
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 8
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 8
:: بازدید ماه : 20
:: بازدید سال : 91
:: بازدید کلی : 5809

RSS

Powered By
loxblog.Com

اصول تصويرسازي

برقراري توازن براي خلق جذابيت در كميك
دو شنبه 21 تير 1395 ساعت 11:53 | بازدید : 38 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

تعيين كننده توازن اجسام درزندگي واقعي وزن است ، اما توازن تصويري مربوط به وزن مجازي است كه ناشي از اندازه شكل ، مقدار توناليته يا شدت رنگ ، كنتراست و حركت و جابه جايي و جهت حركت عناصر وعوامل داخل كادر تصويراست . اگر همه نيروها وعوامل تشكيل دهنده تصوير به گونه اي بتوانند بايكديگر برابري كنند، توازن برقرار مي شود . صحنه هاي ثابت بيشتر از صحنه هاي متحرك به توازن احتياج دارند ، زيرا درصحنه هاي متحرك عمل حركت ، خود چشم بيننده را جلب مي كند و ديگر توجه چنداني به وضعيت توازن نخواهد داشت . توازن دراماتيكي در كمپوزيسيون سينمايي يك سلسله قياس هاي تصويري برمبناي حركات بازيگران و عناصر داخل كادر تصويرو همچنين توقف ها و سكون آن ها نسبت به وضع نخستين آن ها ست كه از طريق نيروهاي جبران كننده و قدرت جذب موضوع برقرار مي شود . در اين روند قوانيني وضع شده كه اساس آن ها برپايه همان حواس معمولي زندگي عادي است كه به مفاهيم تصاويرنيز مي توان آن ها را تغميم داد :

الف . يك نما مي تواند مانند يك اتاق خالي و يا شلوغ ، منظم ويا مغشوش باشد . گوشه اي ازآن پراز وسائل و گوشه ديگر ان خالي باشد . خالي بودن فضاي تصويرباعث خستگي بيننده مي شود مگر اينكه فضاي خالي داراي معنا و هدفي ، مانند تك درختي دريك دشت و يا قايقي روي دريا باشد .

ب. محل استقرار يك شي و يا يك بازيگر در كادر مي تواند وزن تصويري او راتحت تاثير قراردهد . هيچ گاه نبايد اشيا و اشخاص ، همگي در مركز و يا در گوشه اي از آن و يا دريك رديف قرار گيرند . تجمع در گوشه اي از كادر باعث نبود توازن و القاي حالت واژگوني مي شود و قرار گرفتن اشيا در امتداد خط عمودي در سمتي ازكادر نيزباعث از بين رفتن توازن و واقع شدن اين خط در وسط موجب تقسيم شدن كادر مي شود .

پ . شخص و يا شي كه در مركز كادراست از آنكه در كنار كادرقرارگرفته وزن كم تري دارد، بدين ترتيب جسم سنگيني كه در وسط كادر قرار گرفته است ، مي تواند با جسم سبكي كه در كنار كادر واقع شده است ، توازن برقرار كند . قرار دادن يك عنصر سنگين در كنار باعث نبود توازن شده و در بيننده يك نوع احساس واژگوني در نما ايجاد مي شود .

ت. يك شي بزرگ در كنارصحنه مي تواند به وسيله يك شي كوچك ولي در حال حركت برابري كند . مثل يك خودروي كوچك كه به طرف تپه اي بزرگ حركت مي كند . در اين حالت هردوي آنها از نظر وزن تصويري يا وزن مجازي باهم مساوي هستند ، زيراشي در حال حركت وزن بيشتري از يك شي در حال سكون دارد حتي اگر كوچك ترباشد .

ث. يك شي نسبتا كوچك متحرك به ويژه اگر از نظر توناليته و يا رنگ روشن باشد و يا در تضاد با زمينه باشد بيشتر ازيك شي ساكن بزرگ تر از خودش جلب توجه مي كند .

ج. يك شي متحرك كه به طرف دوربين حركت مي كند به تدريج بزرگ تر مي شود، بنابراين وزنش سنگين تر مي شود و برعكس هنگام دور شدن از دوربين وزنش كمتر مي شود .

چ . قسمت بالاي يك تصوير از قسمت پايين آن سنگين تر است زيرا شي اي كه دربالا قرار بگيرد سنگين تر از آنكه درپايين قرار گرفته است ، به نظر مي آيد .

ح. معمولا قسمت راست كادر بيشتر از قسمت چپ آن جلب توجه مي كند ، بنابراين جسمي كه سمت راست كادر قرار بگيرد سگين تر به نظر مي ايد .

خ. يك شي مجزا و منفرد چه از نظر وضع استقرار ، چه از نظر نورپردازي و رنگ و چه از نظر ديگر عوامل ، در هر وضعي كه باشد از شي اي كه در ارتباط و متصل به ديگر اشيا است سنگين تر است

د. اشيائي كه داراي شكل منظم هستند ، سنگين تر از اشيائي هستند كه شكل نامنظم دارند .

ذ. اشياي پيچيده يا عجيب و غريب مي توانند سنگين تر به نظر آيند ، چون وجودشان توجه بيشتري را جلب مي كند .

ر. يك شكل توده اي و بسته كه اطراف يك هسته مركزي را احاطه كرده است ، مي تواند وزن بيشتري از يك شكل منبسط را نشان دهد .

ز . يك شي روشن وزن بيشتري را از يك شي تاريك هم وزنش نشان مي دهد .

ژ شي اي كه شكل عمودي دارد وزن بيشتري از يك شي افقي را در تصويرالقا مي كند .

س. شي پرنوري كه شدت رنگ روشن دارد ، در تصوير چنين القا ء مي كند كه به تماشا گر نزديك مي شود ، در حالي كه شي تيره و كدر اين احساس رالقا مي كند كه از تماشاچي دور مي شود .

ش. اگردوسطح يك اندازه درتصوير داشته باشيم كه يكي داراي رنگ روشن وديگري داراي رنگ تيره باشد ، تصويرسطح روشن نسبتا بزرگ تر از سطح تيره به نظر خواهد رسيد ، زيرا سطح روشن نور بيشتري را منعكس مي كند . بنابراين براي ايجاد توزن بايد فضاي سياه بزرگ تر از فضاي سفيد باشد .

ص. رنگ هاي گرم مثل قرمز سنگين تر از رنگ هاي سرد مثل آبي هستند و رنگ هاي روشن ازنظر تصويري سبك تر از رنگ هاي تيره به نظر مي رسند .



144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: